Ekodistrikt Sörmland är vinnare av EU Organic Awards för bästa ekodistrikt 2024!⁠

Under en ceremoni i EU-kommissionen i Bryssel den 23 september under "EU Organic Day" tog Jostein Hertwig, som representant för Ekodistrikt Sörmland, emot priset för bästa ekodistrikt.

- Vi är otroligt glada att EU uppmärksammar det viktiga arbete som alla ekologiska aktörer gör tillsammans för en hållbar framtid, säger Jostein Hertwig, internationell koordinator. Det ger oss inspiration och energi att fortsätta vårt praktiska arbete med att göra lokala ekologiska produkter tillgängliga, öka mångfalden i landskapet, främja landsbygdsutveckling och en livsstil som också är attraktiv för den yngre generationen och ett nytt koncept för hållbar turism.
⁠

Varje år delar EU-kommissionen ut priser inom olika kategorier av ekologiskt lantbruk och mat. Ökad ekologisk produktion bidrar avsevärt till minskad användning av kemiska gödnings- och bekämpningsmedel och har positiva effekter på klimatet, miljön, biologisk mångfald och djurs välbefinnande. Kommissionen har antagit en Handlingsplan för ekologisk produktion, som lyfter fram ekodistrikt som ett framgångsrikt koncept och uppmuntrar medlemsstaterna att stödja framväxten av ekodistrikt.

Organic Awards syftar till att belöna utmärkta och innovativa ekologiska företag i EU och att inspireras av deras arbete och prestationer. Den ekologiska sektorn förtjänar erkännande och marknadsföring i hela livsmedelskedjan. Att ekologiska livsmedel är tillgängliga och överkomliga i pris är mycket viktigt för att sektorn ska kunna växa och i sin tur hjälpa EU att nå målet på 25 procent senast 2030.

I ett ekodistrikt samarbetar olika aktörer för hälsa, klimat och miljö. Ekodistrikt är en global rörelse och det finns mer än 60 ekodistrikt i Europa. ⁠Den första versionen av Ekodistrikt Sörmland startade 2012 genom projektet "Järna/Södertälje Ekologiskt Kretsloppssamhälle". ⁠Ekodistrikt Sörmland omfattar nu hela landskapet Södermanland inklusive södra delarna av Stockholms län och är en del av EU Baltic Sea Region-projektet KISMET.  Södertälje kommun och BERAS International är svenska partners i projektet. ⁠

Tillsammans med en referensgrupp bestående av offentliga aktörer, producentorganisationer och forskare från KTH har Ekodistrikt Sörmland identifierat områden där vi vill samverka för ett rikt matlandskap i Sörmland genom att:

- stärka infrastrukturen för lokal livsmedelsproduktion och göra regionala ekologiska produkter tillgängliga för konsumenter såsom restauranger, offentliga kök och privatpersoner.

- öka mångfalden i landskapet och bland aktörerna i livsmedelssystemet.

- öka medvetenheten om de positiva effekterna av ekologiska livsmedel för hälsa, miljö, social och ekonomisk hållbarhet.

- uppmuntra välmående och livskraftiga försörjningsmöjligheter i matproduktionen och främja landsbygdsutveckling - öka livsmedelsberedskapen

- stärka hållbar turism

- Det finns så mycket fantastisk ekologisk mat och fina besöksmål i Sörmland som är värda att lyftas fram! Samtidigt finns det utmaningar i matsystemet där ekodistriktet kan bidra till en positiv utveckling, säger Sofi Gerber, koordinator för Ekodistrikt Sörmland.

Läs mer om Organic Awards och vinnarna: https://agriculture.ec.europa.eu/farming/organic-farming/organic-action-plan/eu-organic-awards_en

Se vinnarfilmen: https://www.youtube.com/watch?v=WHcKQ9aCUbc&t=4s

Hämta pressbilder här

Läs mer om Ekodistrikt Sörmland:

FB: ekodistrikt.se

Insta: ekodistrikt.se